Your browser does not support JavaScript!
9روش خرید دستبند مروارید اصل
6 اسفند 1400 1596 بازدید اشتراک گذاری

استفاده از انواع جواهرات می تواند زیبایی ظاهری را چند برابر کند به همین دلیل بانوان همواره به استفاده از انواع زیورآلات گرایش دارند. در این بین دستبند نقش کلیدی را ایفا می کند. دستبندهای گوناگونی با سنگ ، طلا و ... به بازار عرضه شده است که در میان آنها مروارید به محبوبیت بسیاری دست یافته است. زیبایی دستبندهای مرواریدی در گرو اصل بودن مرواریدهای به کار رفته در آن است به همین دلیل باید در هنگام خرید دستبند مروارید به این نکته توجه ویژه ای شود. از آنجایی  که تشخیص مروارید اصل از بدل کار تخصصی است و بسیاری با آن آشنایی ندارند، این مقاله به  راه های تشخیص مروارید اصل و تقلبی(بدل) اختصاص یافته است. 
 

خرید دستبند مروارید اصل


باور عمومی مبنی بر این است که استفاده از زیورآلات مرواریدی می تواند علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری  موجب از بین رفتن برخی از بیماری ها و جذب انرژی مثبت شود به همین دلیل استفاده از مروارید در بین بانوان بسیار گسترش یافته است. یکی از محبوب ترین زیورآلات مرواریدی، دستبند مرواریدی است. خرید دستبند مروارید اصل مستلزم داشتن دانش کافی در این حوزه است به همین دلیل در ادامه به راه های تشخیص مروارید اصل از بدل به صورت مختصر اشاره می شود: 

1- بررسی شکل ظاهری مروارید:  اولین نکته ای که در خرید دستبند مروارید باید مورد توجه قرار گیرد شکل ظاهری مروارید ها است. مرواریدها توسط صدف (به صورت کاملا طبیعی) به وجود می آیند بنابراین وجود برخی نواقص مانند نامتقارنی، گرد نبودن و .... در آنها بسیار عادی است. بنابراین اگر مرواریدها فاقد نقص ظاهری باشند می توان نتیجه گرفت آنها اصل نیستند. لازم به ذکر است ممکن است برخی از مرواریدهای اصل کاملا مدور و متقارن باشند اما بدون شک تعداد آنها بسیار محدود است و نمی تواند همه آنها در یک دستبند به کار رفته باشد

دستبند مروارید و طلا.jpg


2- درخشش: مروارید اصل نیز مانند سایر جواهرات دارای تلالو و درخشش خیره کننده ای است. هر چه کیفیت مروارید اصل بیشتر باشد میزان درخشندگی آن نیز بیشتر خواهد بود. بهتر است در هنگام خرید دستبند مروارید اصل به میزان درخشندگی آن توجه ویژه ای شود. بدین منظور می توان دستبند را به صورت نزدیک کرد و میزان وضوح چهره را در مروارید مورد بررسی قرار داد. لازم به ذکر است گاهی اوقات برخی از مرواریدهای اصل اما بی کیفیت فاقد درخشندگی هستند بنابراین نمی توان برای تشخیص مروارید اصل به میزان درخشندگی آن بسنده کرد. 

3- سوراخ ایجاد شده  بر روی مروارید: مروارید در حالت عادی فاقد سوراخ است بنابراین لازم است برای تولید یک دستبند بر روی مرواریدها با مته سوراخ هایی ایجاد شود. در هنگام خرید دستبند مروارید می توان با ارزیابی سوراخ های ایجاد  شده بر روی مروارید، اصل و یا بدل بودن آن را مورد بررسی قرار داد. در تولید مرواریدهای بدل از روکش هایی استفاده شده است که در اثر تماس با مته دچار پریدگی می شوند بنابراین اگر منطقه سوراخ شده از نظر کیفیت با سایر بخش های مروارید متفاوت باشد می توان در اصل بودن آن مروارید شک کرد. 

4- سطح مروارید: مروارید تقلبی به علت آنکه حاصل فرایندی صنعتی است سطح صاف و یک دستی دارد اما سطح مروارید اصل دارای ناهمواری هایی است. در هنگام خرید دستبند مروارید اصل می توان مروارید را زیر دندان قرار داد و آن را حس کرد. اگر سطح صاف و یکدست باشد می توان تشخیص داد مروارید تقلبی است. 

5- لمس مروارید: مرواریدهای بدلی در هنگام غلتیدن بر روی کف دست حالتی چسبنده به وجود می آورد این در حالی است که مروارید اصل بر روی کف دست به راحتی و بدون هیچ اصطکاکی حرکت می کند. 

6- سایش مرواریدها به یکدیگر: همانگونه که گفته شد مرواریدهای اصل ، سطح ناهمواری دارند بنابراین اگر آنها به یکدیگر مالیده شوند به هیچ عنوان سر نمی خورند و گاها نیز ممکن است خاکه یا پودری ایجاد کنند. در نقطه مقابل مروارید تقلبی به علت سطح صاف و یکدست در اثر تماس با یکدیگر دچار لیز خوردگی می شوند. همچنین از تماس مروارید اصل با ناخن نیز گرده ای حاصل می شود که می تواند تایید کنند اصالت آن باشد. 
 
7- دمای مروارید:  در هنگام خرید دستبند مروارید  می توان از نیروی لامسه نیز کمک گرفت. دمای مرواریدهای تقلبی اصولا با دمای محیط همخوانی دارد اما مرواریدهای اصل در چند ثانیه اول خنک به نظر می آیند. لازم به ذکر است لمس طولانی مدت مروارید می تواند دمای آن را تغییر دهد بنابراین باید در چند ثانیه اول ارزیابی صورت گیرد. 

8- وزن مروارید: مرواریدهای تقلبی اصولا از مواد مصنوعی ساخته شده اند به همین دلیل بسیار سبک تر از مرواریدهای اصلی هستند. البته در برخی از اوقات ممکن است مروارید تقلبی به طرز غیر عادی سنگین باشد. بنابراین در هنگام خرید دستبند مروارید اصل می توان وزن مرواریدها را مورد بررسی قرار داد. برای بررسی وزن آنها می توان از آزمایش پرتاب استفاده کرد. در این آزمایش مروارید از فاصله 60 سانتی متری بر روی یک صفحه شیشه ای انداخته می شود. اگر میزان برگشت مروارید بیش از 30 سانتی متر باشد می توان این اطمینان را حاصل کرد که مروارید اصل است. 

9- صدای رشته های مرواریدی: برای تشخیص اصل بود  مرواریدها می توان یک رشته از مروارید را تکان داد. صدای حاصل از برخورد مرواریدها با یکدیگر اگر زیر، کم طنین و توخالی باشد می توان نتیجه گرفت مرواریدها بدل هستند. اما اگر صدای ایجاد شده لطیف و آرام باشد می توان با اطمینان گفت مرواریدها اصل هستند. 
10-    استفاده از ذره بین: یکی از روشهای دیگری که می تواند در هنگام خرید دستبند مروارید کارایی داشته باشد، استفاده از ذره بین است. اگر سطح مروارید شبیه پوست تخم مرغ کاملا صاف و یکدست باشد می توان نتیجه گرفت که مروارید بدل است . اما اگر ظاهر مروارید ناهموار و دانه دانه باشد می توان گفت مروارید اصل است. 


 قیمت دستبند مروارید.jpg

قیمت دستبند مروارید


طیف گسترده ای از مرواریدها در بازار یافت می شود که هر کدام را به یک بها ارزش گذاری کرده اند. تنوع بالای مرواریدها اگرچه حق انتخاب را افزایش داده اما متاسفانه بستر سودجویی بسیاری از افراد را نیز فراهم کرده است. موارد ذکر شده گویای این مطلب است که خرید دستبند مروارید باید  از یک مرکز خرید معتبر و صاحب نام صورت گیرد.گالری طلا و جواهرات شفیع با تخصصی که در این بازار دارد و اعتبار چندین ساله خود در بازار طلا و جواهرات ایران به شما در خرید تمامی جواهرات مرواریدی اطمینان خاطر می دهد.

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
        مشاهده نظرات
        برای ورود به شبکه های اجتماعی گالری شفیع کلیک کنید