Your browser does not support JavaScript!
چرا طلای نگین دار نخریم؟| نکات خرید طلای کسر نگین
16 فروردین 1401 2645 بازدید اشتراک گذاری

خرید طلا با قیمت کسر نگین موضوع امروز مقاله ماست. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که به نگین های کار شده بر روی انواع طلا و جواهر علاقه مند هستید بهتر است اطلاعات کاملی را در این خصوص به دست آورید و سپس تصمیم به خرید طلای نگین دار بگیرید. آیا می دانید چرا می گویند طلای نگین دار نخرید؟
اگر قصد خرید شما از خرید طلا فقط استفاده از آن به عنوان اکسسوری و زینت نیست و هنگام خرید به فروش آن در آینده نیز نگاه می کنید و به نوعی قصد سرمایه گذاری دارید، بهتر است طلای بدون نگین خریداری کنید. به هر حال پیشنهاد می دهیم با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی را در رابطه با خرید طلا با قیمت کسر نگین به دست آورید.

 

آنچه در اینجا میخوانیم:

•    خرید طلای نگین دار
•    طلای کسر نگین
•    نکات خرید طلاهای نگین دار
•    چرا طلای نگین دار نخریم؟


خرید طلای نگین دار


همه ما می دانیم که طلا هایی که با نگین های زیبا و سنگ های رنگی چشم نواز تزئین می شوند، جذاب تر و چشمگیرتر هستند. مثلا همین انگشترهای تک نگین جذاب که اصولا در انگشت هر بانویی به چشم می خورد. افرادی که طلاهای نگین دار می خرند در زمان فروش طلا متضرر می شوند زیرا طلافروشان طلای کسر نگین را از مشتری خریداری می کنند. یعنی وزن نگین را از وزن طلا کم کرده و سپس قیمت روز آن را محاسبه کرده و از مشتری می خرند. اصولا عروس خانم ها به دلیل زرق و برق این گونه طلاها به سراغ خرید آن ها می روند و به دلیل خرید طلای عروسی هرگز به آن به چشم یک سرمایه گذاری نگاه نکرده و البته به عنوان یک یادگاری ماندگار نگاه می کنند. بنابراین زیبایی طلا از اهمیت بیشتری نسبت به بعد اقتصادی آن برخوردار خواهد بود.

گاهی نیز بسیاری از بانوان، خرید طلا را هرگز با نگاه اقتصادی و سرمایه گذاری نمی بینند و آنچه برایشان اهمیت دارد زیبایی طلا و جواهرات است. دلیل دیگر خرید طلاهای نگین دار توسط بانوان خوش سلیقه، ست کردن نگین های طلا با لباس های میهمانی است. همان طور که می دانید نگین های طلا در رنگ ها، اندازه ها و اشکال مختلفی بر روی انواع طلاهای مختلف کار می شوند که می توان آن ها را با رنگ لباس ست کرد. شاید این نوع نگرش ها منطقی به نظر نرسد اما بسیاری از افراد علاقه خاصی به این گونه ست ها، جلب توجه ها و زیبایی ها دارند.


طلای کسر نگین


همان طور که در بالا نیز اشاره شد، بسیاری از طلاها دارای نگین های غیراصلی هستند که در زمان خرید وزن این نگین ها بر روی طلا محاسبه می شود اما در زمان فروش، طلافروشان خرید طلا با قیمت کسر نگین را انجام می دهند. این موضوع به ضرر فردی است که طلای نگین دار می خرد و عملا توجیه اقتصادی ندارد. مگر اینکه در زمان فروش قیمت طلا بسیار بالاتر از قیمت خرید باشد که باز هم از نظر وزنی، طلای کسر نگین در زمان فروش نوعی ضرر محسوب می شود. زمانی هم که نگین ها اصل باشند چه در زمان خرید و چه در زمان فروش، به صورت جداگانه وزن شده و با توجه به قیمت روز طلا، قیمت آن محاسبه و پرداخت می گردد.


نکات خرید طلاهای نگین دار


اگر نگین طلا اصل باشد که همان طور که در بالا ذکر شد وزن و قیمت آن به صورت جداگانه چه در زمان خرید و چه در زمان فروش محاسبه می شود. پس خرید طلا و جواهرات با نگین های اصل و جواهر مانند طلاهای دیگر دارای توجیه اقتصادی است. زیرا به قیمت روز خرید و فروش می شود. اما بحث امروز ما بر سر نگین های غیراصلی است که بر روی انواع مختلف طلا مانند انگشتر، دستبند، گردنبند و حتی برخی از النگوها کار می شود. در زمان خرید طلاهای نگین دار، طلافروش طلا را همراه با نگین هایی که بر روی آن است وزن کرده و مقدار وزن را در قیمت روز طلا، ضرب می کند. اجرت ساخت، مالیات و سود خود را با عدد به دست آمده جمع کرده و نهایتا به شما فاکتور پرداخت ارائه می دهد. اما هنگامی که قصد فروش همان طلا را داشته باشید ابتدا نگین ها را جدا کرده و طلا را وزن می کند. سپس با فرمول خریدی که دارد قیمت خرید را محاسبه کرده و به شما پیشنهاد می دهد. 
این معامله بدان معنی است که مبالغی را که شما برای نگین ها در هنگام خرید طلا پرداخت کرده اید؛ چیزی جز ضرر نبوده است. پیشنهاد ما به افرادی که خرید طلا را به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه می کنند و در آینده قصد فروش آن را برای خرید خانه، اتومبیل و یا هر چیز دیگری دارند این است که طلای نگین دار نخرند.


چرا طلای نگین دار نخریم؟


از دیرباز سرمایه گذاری بر روی طلا و ملک، جزو سرمایه گذاری های موفق بوده است. بسیاری از افراد پس اندازهای خود را طلا می خریدند. آن ها سعی می کردند طلاهای بدون اجرت و یا حتی طلاهای دست دوم را خریداری کنند تا در هنگام فروش در صورت افزایش قیمت طلا، سود بیشتری کنند. در زیر قصد داریم به برخی از دلایل عدم خرید طلای نگین دار اشاره کنیم تا درک بهتری از این موضوع داشته باشید تا اگر طلا را برای سرمایه گذاری و به امید فروش آن برای معاملات بهتر، خریداری می کنید هیچ گاه ضرر نکنید.


اجرت ساخت طلاهای نگین دار 


طلاهای نگین دار نسبت به طلاهای ساده دارای مراحل ساخت بیشتری بوده و نیاز به دقت بیشتری نیز دارند. تراش دادن، طراحی و سوار کردن نگین ها بر روی طلا باعث می شود اجرت ساخت آن بیشتر شود که همین امر مستقیما در فرمول قیمت طلا تاثیر گذاشته و باعث می شود طلا گران تر باشد. البته که فقط طلاهای نگین دار اجرت ساخت بالایی ندارند. اصولا طلاهایی که دارای طراحی و ظریف کاری زیادی باشند دارای اجرت ساخت بالاتری هستند. مثلا طلاهای مدل تیفانی از آن دسته طلاهای با اجرت بالا هستند. 


محاسبه وزن نگین های طلا در هنگام خرید


همان طور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره شد؛ در هنگام خرید طلای نگین دار، طلای مورد نظر همراه با نگین های آن وزن شده و سپس قیمت آن مشخص می شود. با این که این نگین ها طلا نیستند اما وزن آن محاسبه می شود. این یک قاون در دنیای خرید و فروش طلا است. افرادی که طلا را برای سرمایه گذاری خریداری می کنند با این قانون مشکل داشته و همیشه به سراغ طلاهای بدون نگین با اجرت کم می روند. اما افرادی که طلا را به عنوان یک اکسسوری، زینت و هدیه ای ماندگار خریداری می کنند اتفاقا متوجه هستند که این اجرت ساخت و پرداخت هزینه بابت نگین های غیراصل، منصفانه است. چرا که زیبایی و درخشش طلای موردنظر را چندین برابر می کند.


طلای کسر نگین در هنگام فروش


در زمان فروش طلاهای نگین دار دقیقا عملی برعکس اتفاق خرید را مشاهده خواهید کرد. زیرا طلافروش ابتدا نگین طلای شما را درآورده و سپس با کنار گذاشتن آن وزن خالص طلای شما را محاسبه و نهایتا به شما قیمت خرید ارائه می دهد. این یک قانون است و شما در هنگام فروش بدین شکل حق اعتراض نخواهید داشت. به همین دلیل ما تاکید داشتیم این مطلب را به صورت کامل مطالعه کرده و قبل از خرید طلا تصمیم خود را بر روی خرید طلای نگین دار یا بدون نگین بگیرید!


ریسک افتادن نگین ها از روی طلا


درست است که نگین های غیراصل ارزش مادی ندارند اما به یاد داشته باشید که شما هنگام خرید پولی بابت آن ها پرداخت کرده اید. پس در فعالیت های روزانه مراقب نگین ها باشید. در صورت افتادن و گم شدن نگین ها می توانید از طلافروشی، نگین خریداری کرده و از آن ها بخواهید آن را بر روی طلای شما سوار کنند. در این زمان شما دیگر پول زیادی بابت این نگین ها پرداخت نخواهید کرد اما به یاد داشته باشید ممکن است نگینی که مجددا روی طلا کار می شود رنگ متناسب و یا زیبایی به اندازه نگین قبلی نداشته باشد. یا پس از گذشت زمان رنگ نگین کدر شود و یا حتی جنس خوبی به اندازه نگین اول نداشته باشد و نهایتا از زیبایی اولیه طلای شما بکاهد. بنابراین یکی دیگر از دلایل نخریدن طلای نگین دار می تواند همین باشد.


تغییر رنگ نگین های طلای نگین دار


از آن جا که این نگین ها، نگین های معمولی بوده و جواهر نیستند؛ حتما پس از گذشت مدت ها تغییر رنگ خواهند داد. اگر نگاهی به نگین های انگشترهای خود که چندین سال پیش آن ها را خریداری کرده اید بیندازید متوجه مات شدن رنگ آن ها خواهید شد. نگین های غیراصل مدتی پس از استفاده دیگر درخشش اولیه را نداشته و به مرور زمان درخشش و براقیت خود را از دست می دهند. در این صورت از زیبایی طلای شما کاسته و شاید دیگر به اندازه روزهای اول برای شما جذاب نباشند. از این رو به فکر تعویض طلا می افتید که همان طور که گفتیم نیز در زمان فروش به دلیل وجود نگین طلا، شما متضرر خواهید شد.


به طور خلاصه

خرید طلا با قیمت کسر نگین یکی از معضلاتی است که خریداران طلای نگین دار با آن مواجه هستند. در هنگام خرید طلای نگین دار وزن نگین ها محاسبه و به صورت مستقیم بر روی قیمت طلا تاثیرگذار خواهد بود اما در زمان فروش، نگین ها را از طلا جدا کرده و فقط وزن طلا را محاسبه می کنند و قیمت پیشنهادی خرید را به شما ارائه می دهند. بنابراین اگر طلا را با قصد سرمایه گذاری و فروش آن در آینده ای نزدیک خریداری می کنید بهتر است طلای ساده با اجرت ساخت کمتر خریداری کنید تا در هنگام فروش متضرر نشوید.

 

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
        مشاهده نظرات
        برای ورود به شبکه های اجتماعی گالری شفیع کلیک کنید