Your browser does not support JavaScript!
نکات مهم در خرید ظروف نقره| انواع ظروف نقره قلمزنی
1 آذر 1400 874 بازدید اشتراک گذاری

 در دنیای مدرن امروز، صنایع دستی ایران مورد استقبال بسیاری از افراد جهان قرار گرفته است. بسیاری از شهرهای ایران دارای صنایع دستی مخصوص به خود بوده که سوغاتی آن شهر محسوب می شوند. استان اصفهان، زنجان، لرستان و شهرهای بسیار دیگر نمونه ای از این استان ها هستند که در حوزه ساخت ظروف نقره قلمزنی بسیار شهرت دارند. خرید ظروف نقره قلمزنی از این شهرها به علت تنوع و زیبایی بسیار ظروف، متداول است. ایران که از دیرباز مهد ساخت و عرضه انواع صنایع دستی بوده در حوزه ظروف نقره، مس، برنج و برنز نیز بسیار معروف است. در این مقاله قصد داریم به مدل های مختلف و انواع ظروف نقره قلمزنی بپردازیم تا راهنمایی برای شما علاقه مندان به این وسایل و ظروف دست ساز ارزشمند باشد.

محصولات قلمزنی در ایران دارای تنوع بسیار بوده که انواع ظروف، تابلو، لوازم تزئینی منزل و زیورآلات را شامل می شود. این هنر قدمتی بسیار دارد. افراد بسیاری نیز در این حوزه مشغول به کار هستند و با هنر خود ظروف بسیار زیبایی را خلق می کنند. این ظروف نه تنها به دلیل وجود فلز گران بهای نقره، بلکه به دلیل هنر دست افراد هنرمند، دارای ارزش مادی و معنوی هستند. به همین دلیل حداقل یک یا چند ظرف و یا دکوری از نقره قلمزنی در بسیاری از خانه های ایرانی وجود دارد.

 

آنچه خواهیم خواند: 

•    قدمت هنر قلمزنی در ایران
•    ظروف نقره قلمزنی چه نوع ظروفی هستند؟
•    مدل های ظروف نقره قلمزنی
•    انواع ظروف نقره قلمزنی
•    نکات مهم در تشخیص و خرید ظروف نقره قلمزنی باارزش
•    کاربرد خرید ظروف نقره قلمزنی
•    رعایت نکات مهم هنگام خرید ظروف نقره قلمزنی
•    قیمت ظروف نقره قلمزنی

 

قدمت هنر قلمزنی در ایران


در بسیاری از منابع ذکر شده که در اواخر هزاره دوم پیش از میلاد استفاده از ظروف فلزی مورد توجه افراد قرار گرفت. در ایران ابتدا بخش های شمالی ایران از این ظروف استفاده می کردند. اولین جامی که در ایران ساخته شد درسال 1335 معروف به جام حسنلو بود. پس از آن به تدریج ساخت و استفاده از ظروف قلمزنی مورد استقبال مردم ایران قرار گرفت.


ظروف نقره قلمزنی چه نوع ظروفی هستند؟


ظروف نقره همان طور که از نامش پیداست ظروفی هستند که از نقره ساخته شده اند. ظروف نقره قلمزنی نیز همان ظروف نقره ای هستند که بر روی آن ها نقش و نگارهایی را طراحی و به کمک چکش و قلم هایی آن نقوش را بر روی سطح ظروف حکاکی می کنند. این نقش و نگارهای حکاکی شده دارای انواع طرح های زیبا و مفهومی هستند که بسیار ماندگار بوده و ارزش مادی و معنوی آن ظرف را بیشتر می کنند. 

شکلات خوری نقره.jpg


مدل های ظروف نقره قلمزنی


ظروف نقره قلمزنی دارای مدل های بسیار متنوع هستند که دارای انواع مختلف قلمزنی نیز می باشند. روش های قلمزنی را در سه دسته ریزه قلمزنی، برجسته کاری و مشبک کاری تقسیم می کنند. ریزه قلمزنی، قلمزنی طرح های سطحی با فرورفتگی بسیار کم بر روی انواع ظروف، گلدان و سایر لوازم دکوری ساخته شده از نقره است که به کمک قلم و چکش ظریف ساخته می شود. اما در برجسته کاری برای نمایان شدن برجستگی ها و نقش و نگار برجسته ظروف هر دو سطح کار را با قلم و چکش کار می کنند. مشبک کاری نیز همان طور از نامش پیداست پس از انجام مراحل قلمزنی یا برجسته کاری با یک سری لوازم تخصصی مانند اره مویی یا نوعی قلم، فضاهای خالی طرح را نقش هایی به شکل مشبک ایجاد می کنند.


انواع ظروف نقره قلمزنی


انواع شکلات خوری نقره قلمزنی

انواع سینی نقره قلمزنی

قندان نقره قلمزنی یکی از انواع ظروف نقره قلمزنی

انواع بشقاب نقره قلمزنی

ست آجیل خوری نقره قلمزنی شده


انواع ظروف نقره قلمزنی بسیار دیگری مانند شیرینی خوری، فنجان، انواع ست های قاشق و چنگال، پیاله و ظروف دیگر وجود دارد که از آن ها هم برای مصارف روزمره و پذیرایی و هم به عنوان دکوری استفاده می گردد. غیر از انواع ظروف نقره قلمزنی انواع تابلو، آینه و شمعدان، گلدان، سماور ذغالی، ست تنگ و گزخوری و موارد دیگر نیز در لوکس فروشی ها، صنایع دستی و آنتیک فروشی ها وجود دارد.


نکات مهم در تشخیص خرید ظروف نقره قلمزنی باارزش


•    طرح و نقش حکاکی شده بر روی ظروف می بایست بسیار ظریف، بادقت، دارای برجستگی باشد.
•    هر چه طرح ظرف نقره قلمزنی زیباتر، جدیدتر و منحصربه فرد باشد، ظرف ارزشمندتر خواهد بود.
•    هر چه طرح ظرف دارای جزئیات کار بیشتر باشد و جزئیات آن وضوح بیشتری داشته باشد، ارزشمندتر خواهد بود.
•    اگر به دنبال خرید ظروف نقره قلمزنی معتبر هستید باید در هنگام خرید امضا و نام شخصی که ظرف را حکاکی کرده مشاهده کنید.
•    اصولا ظروف نقره قلمزنی شده نسبت به ظروف نقره ساده، گران قیمت تر و ارزشمندتر هستند.
•    وزن ظروف نیز در ارزشمندی آن ها تاثیرگذار است. از آن جا که نقره جزء فلزات گران بها می باشد بنابراین هر چه وزن ظرف بیشتر باشد دارای قیمت بیشتری نیز خواهد بود.


کاربرد ظروف نقره قلمزنی


با توجه به دنیای مدرن و همچنین تقلید از سبک مدرن کشورهای غربی بسیاری از افراد دوست داند منزل خود را به روش کشورهای غربی چیدمان کنند. اما در ایران هنوز خانه های به سبک ایرانی، گرم و دلنشین بسیاری وجود دارد که هر گوشه ای از آن ها نشان از تمدن و فرهنگ ایرانی است. همان طور که می دانید چیدمان و دکور داخلی منزل امری کاملا سلیقه ای است. اما اگر شما نیز به سبک خانه های گرم و زیبای ایرانی علاقه مند هستید می توانید از صنایع دستی ایران در دکور منزل خود استفاده کنید. انواع مدل های ظروف نقره قلمزنی، تابلوها و گلدان های زیبای آن می تواند رنگ و بویی متفاوت، زیبا و باارزش به خانه شما ببخشد.

به طور مثال استفاده از انواع ظروف تقره قلمزنی مانند ست آجیل خوری، شیرینی خوری، فنجان و قندان می تواند تجربه یک پذیرایی عالی را برای شما به ارمغان آورد. استفاده از دیوارکوب های زیبا، گلدان های قلمزنی اصیل و تابلوهای قلمزنی چشم نواز که زیبایی دکوراسیون منزل را چندین برابر می کند.


رعایت نکات مهم هنگام خرید ظروف نقره قلمزنی


•    قیمت ظروف نقره قلمزنی بر اساس جنس، مدل ظرف، کیفیت، نوع قلمزنی آن متفاوت است. هر چه جنس ظرف و قلمکاری روی آن باکیفیت تر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.
•    هر چه نقش و نگار روی آن بی عیب و نقص تر باشد، کیفیت آن بهتر و در نهایت گران تر است.
•    پس از قلمکاری، روی سطح آن را دوده کاری می کنند تا برجستگی ها بیشتر نمایان شود. این سیاهی می بایست در حدی باشد که با لمس آن دست سیاه نشود.
•    ظرف نباید هیچ گونه تغییر رنگی داشته باشد. 
•    نباید هیچ گونه فرورفتگی در ظرف باشد.
•    سطح ظرف باید کاملا صاف و یکنواخت باشد.

قیمت ظروف نقره قلمزنی.jpg
قیمت ظروف نقره قلمزنی


همان طور که در بالا نیز اشاره شد قیمت ظروف نقره قلمزنی به عوامل بسیاری بستگی دارد. وزن ظرف، نوع قلمکاری آن با توجه به طرح قلمزنی، ابعاد ظرف و موارد دیگر از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت ظروف نقره قلمزنی هستند. هر چه جنس و طرح قلمزنی کار باکیفیت تر باشد قیمت آن بیشتر خواهد بود. در هنگام خرید ظروف نقره قلمزنی بهتر است از کیفیت و اصالت کار با توجه به نکاتی که در متن اشاره شد، اطمینان حاصل کرده و سپس خرید خود را انجام دهید. این گونه صنایع دستی را بهتر است از مراکز خرید معتبر و بدون واسطه انجام دهید تا پول بیشتر در ازای خرید انواع ظروف نقره قلمزنی پرداخت نکنید.


ختم کلام :
صنایع دستی از جنس نقره مخصوصا مدل های ظروف نقره قلمزنی از دیرباز مورد توجه نه تنها ایرانیان بلکه افراد در خارج از کشور قرار گرفته است. از آن جا که نقره فلزی گران بهاست در همه جا دارای قیمت گران و بسیار ارزشمند است. نقره های قلمکاری شده یکی از صنایع دستی ایران است که اتفاقا با وجود استادان حاذق در حوزه قلمزنی انواع ظروف، گلدان ها، تابلوها و حتی زیورآلات بسیار معروف هستند. انواع قلمزنی مشبک، ریزه قلمزنی و برجسته کاری بر روی ظروف و سایر لوازم دکوری قلمزنی نقره وجود دارد. اگر به دنبال ظروف نقره قلمزنی هستید حتما از مراکز معتبر که انواع ظروف نقره اصیل را ساخته و به صورت حضوری یا آنلاین عرضه می کنند، آن ها را خریداری کنید.

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
        مشاهده نظرات
        برای ورود به شبکه های اجتماعی گالری شفیع کلیک کنید